Der er mange årsager til svimmelhed, og ofte skyldes det ikke lidelser i balanceorganet i det indre øre.
For at tale om egentlig svimmelhed, som skyldes lidelse i balanceorganet, skal der være en bevægelses illusion.
Man kan føle at omgivelserne drejer rundt, eller at man selv roterer, eller at man har en fornemmelse af at gulvet gynger.

 

LØSE ØREKRYSTALLER, BPPV

Langt den hyppigste årsag til svimmelhed, som skyldes lidelse i balanceorganet, er løse ørekrystaller, også kaldet BPPV; Benign Paroxysmatisk Positions Vertigo. Dette er en godartet sygdom, hvor der pludselig optræder svimmelhed. Dette skyldes at små stykker nedbrudt materiale, i form af krystaller, fra det indre øre havner det forkerte sted i det indre øre; nemlig i en af de tre buegange, som findes på hver side.
Det starter ofte om natten, dvs. man vågner med svimmelhed. Svimmelheden udløses af hoveddrejning, eller når man vender sig i sengen. Den kan også komme, når man bøjer nakken bagover; barberer sig eller skal nå noget på øverste hylde. Svimmelheden er meget voldsom, men varer gerne under et halvt minut. Man kan være utilpas bagefter. Lidelsen kræver grundig undersøgelse hos ørenæsehalslægen, og kan behandles med Epleys manøvre. Dette gøres ved at man  ”hælder” ørekrystallerne hen på det rigtige sted i det indre øre ved bestemte hoveddrejninger, og dermed kommer af med sin svimmelhed. Efterfølgende kan der være behov for flere behandlinger med Epleys manøvre hos ørenæsehalslægen. Man kan også selv lave øvelser derhjemme; Brandt Daroffs øvelser som beskrevet nedenfor:

 

HJEMME ØVELSER

1. Sid på sengen eller en sofa.

2. Drej hovedet 45 grader til den ene side; til den side, hvor du ikke er svimmel.

3. Læg dig hurtigt ned på den anden side; den side hvor du er svimmel.

4. Efter et par sekunder vil du blive svimmel. Bliv liggende til et halvt minut efter at du ikke er svimmel mere.

5.  Sæt dig op og kig lige ud i et halvt minut.

6. Drej hovedet 45 grader til modsat side af før.

7. Læg dig ned på modsat side af før. Bliv liggende i et halvt minut. Hvis du bliver svimmel, så bliv liggende til du ikke er svimmel længere.

8. Gentag øvelserne 5 gange.


Lav programmet 1 gang om dagen, helst om morgenen, indtil det ikke udløser nogen svimmelhed.

 

VIRUS PÅ BALANCENERVEN, NEURITIS VESTIBULARIS

Er en pludseligt optrædende rotatorisk svimmelhed ledsaget af kvalme eller opkastning. Man vågner ofte med symptomerne. Det kan være svært at holde sig oprejst, man falder typisk til den samme side hver gang. Det kan være nødvendigt at kravle for f.eks. at komme på toilettet. De akutte voldsomme symptomer forsvinder ofte efter 1-2 dage. Efter 3-4 dage kan man bevæge sig selvstændigt. Svimmelhed og usikkerhed kan vare i flere uger til måneder. Når den akutte fase er overstået, kan man genvinde sin balance ved daglige øvelser; se nedenfor. Disse øvelser er meget vigtige, man kan ikke hvile sig rask ved denne sygdom !

 

HJEMME ØVELSER

OBS ! Der kommer ofte svimmelhed under træningen.

Kom igang med øvelserne: 

1. Sæt dig ned og fikser blikket på et punkt som befinder sig på 1,5- 2 meters afstand.

2. Drej derefter hovedet hurtigt fra side til side – uden at slippe punktet med blikket.

3. Øvelsen skal udføres i 15 sekunder. 

Man kan lettere holde takten og tiden, hvis man samtidigt tæller: Ettusind og et, ettusind og to,- osv. til ettusind og femten.

 

Når det fungerer uden problemer: 

1. Stil dig op og berør en fast genstand, fx et bord, ganske let med en finger.

2. Drej herefter hovedet hurtigt fra side til side – uden at slippe punktet med øjnene.

3. Øvelsen skal udføres i 15 sekunder

 

Når også det går godt: 

1. Stå op uden støtte denne gang.

2. Fikser på en genstand på 1,5- 2 meters afstand.

3. Drej hovedet hurtigt fra side til side.

4. Øvelsen skal udføres i 15 sek.

 

Forsøg nu det samme igen med LUKKEDE ØJNE.

Du forestiller dig at se på det samme punkt som tidligere.

Lav også øvelsen hvor du bevæger hovedet: op – ned istedet for: fra side til side.

Gentag øvelsen flere gange indtil øvelsen ikke medfører svimmelhed.

 

Herefter: 

1. Fæst blikket på et punkt i øjenhøjde.

2. Gå fremad mod punktet, mens du drejer hovedet fra side til side.

3. Øvelsen skal udføres i 15 sek.

 

Tilsidst:

1. Stil dig på en sofapude eller lignende i et hjørne og sæt en stol foran dig, med stoleryggen vendt mod dig.

2 Forsøg derefter at balancere på puden i ca. et minut.

3. Først med åbne øjne og derefter med lukkede øjne.

4. Hvis dette er for vanskeligt, kan man støtte sig til stoleryggen med en enkelt finger.

 

Til allersidst:

1. Stil dig på en sofapude eller lignende i et hjørne med et halvfyldt glas vand i hånden.

2. Sæt en stol foran dig med stoleryggen vendt mod dig.

3. Koncentrer dig derefter om glasset med vand.

4. Stå med åbne øjne i ca. et minut, og gentag derefter øvelsen med lukkede øjne. 

5. Eventuelt kan du støtte dig til stoleryggen med en finger.

 

HUSK at det er godt at bevæge sig og gå ture.

Ind i mellem kan du “ kigge på butiks vinduer“ – det vil sige dreje hovedet fra side til side .

Er dette for vanskeligt kan man i starten støtte sig til en cykel